Biuro Rachunkowe

Jak prowadzić biuro rachunkowe w internecie?

Praktycznie każdy biznes, który chce się rozwijać, nie omija internetu szerokim łukiem, tylko chce się w nim rozgościć na dobre. Prawie każde biuro rachunkowe ma swoją stronę, tylko większość z nich nie potrafi z niej korzystać. Tymczasem internet jest najtańszą formą, która daje możliwość szybkiego wzrostu i właściwie jedyną przestrzenią, aby małe firmy mogły konkurować z gigantami rynkowymi. Dlatego żaden rozsądny właściciel czy menedżer nie zastanawia się czy tylko jak prowadzić biuro rachunkowe w internecie.

Strona internetowa biura rachunkowego

Chociaż cały czas odnajduję jeszcze strony internetowe biur rachunkowych na darmowych subdomenach innych firm, to trudno wyobrazić sobie profesjonalną firmę bez własnej strony we własnej domenie. Oczywiście strona nie wpływa na jakość świadczonych usług, ale jest miejscem, w którym przedstawiamy się potencjalnym klientom oraz przekazujemy ważne informacje klientom pozyskanym wcześniej. Dlatego też warto zadbać o stronę www aby biuro rachunkowe w internecie było dostępne dla wszystkich.

Co rozumiem przez dostępność strony biura rachunkowego?

Po pierwsze – aby można było ją znaleźć. Zbudowanie strony internetowej to nie koniec, a dopiero początek naszych zabiegów o to, aby możliwe było pełne korzystanie z jej możliwości. Widziałem piękne strony www zbudowane za duże kwoty, na których promocję firmy nie miały ani złotówki. Nie ma potrzeby wydawania wielkich budżetów na zbudowane strony internetowej, która ma tylko wisieć w sieci i pięknie pachnieć. Nie ma sensu wydawać kilka tysięcy złotych na stworzenie strony, jeśli nie mamy przeznaczonego co najmniej podobnego budżetu na jej promocję. Skuteczną promocję oczywiście. A zatem musimy tak zaplanować działania promocyjne i budżet na nie, aby potencjalni klienci mieli szansę w pierwszej kolejności dotrzeć do naszej strony, a nie naszych konkurentów.

Po drugie – aby strona uruchamiała się szybko i była czytelna zarówno na dużym ekranie komputera, jak i na smartfonie. Otwórz swoją stronę w telefonie (na danych komórkowych, bez wi-fi) i sprawdź, czy wszystkie elementy wczytają się szybko i tak jak chcesz, czy niczego nie zasłaniają i czy są czytelne. Tutaj taka ciekawostka – kiedyś budowano strony tylko w wersji desktop (na komputer), później zaczęto dodawać wersję responsywną (dostosowującą się do małego ekranu w smartfonie). Teraz strony należy projektować pod urządzenia mobilne a dopiero później dostosowywać ich wygląd, aby były użyteczne na komputerze. Obecnie więcej ruchu na stronach internetowych pochodzi ze smartfonów niż z komputerów.

Po trzecie – aby strona przekazywała informacje, których wchodzący na nią szukają i aby umożliwiała szybki i łatwy kontakt z nami.

Po czwarte – aby ten kontakt był bezpieczny, czyli realizowany przez połączenie szyfrowane SSL (początek adresu strony to https:// a nie http://).

Wspomnianej tutaj użyteczności stron internetowych poświęcę kiedyś osobny wpis, ze szczególnym uwzględnieniem dobrych i złych przykładów rozwiązań stosowanych na stronach biur rachunkowych.

Strona internetowa dla biura rachunkowego to nie wszystko

Aby strona spełniła swoje zadanie, musimy ją promować: naszym celem jest zdobywanie klientów przez internet. Należy jednak pamiętać, że strona internetowa biura rachunkowego, chociaż jest najważniejsza, nie jest jedynym elementem obecności w internecie. Do tego, aby potencjalni klienci – firmy, poszukujący obsługi księgowej mogli odnaleźć nasze biuro i skontaktować się z nami, służy budowanie widoczności i zasięgu całego biura w internecie, a nie tylko strony internetowej. To drobne rozróżnienie jest bardzo ważne, ponieważ grozi nam podejmowanie działań efektownych ale nieefektywnych pod kątem najważniejszego celu.

Jest wiele kuszących propozycji, które z pozoru wydają się ciekawe, ale w rzeczywistości są tylko marnowaniem naszego zaangażowania, czasu i budżetu reklamowego. Takimi działaniami mogą być chociażby wykupienie kampanii reklamowej w Panoramie Firm czy bannera w lokalnym portalu internetowym. Po wykupieniu takich usług promocyjnych zauważymy swoje reklamy i możemy uznać, że sprawa idzie do przodu. Ale czy takie reklamy zauważą nasi potencjalni klienci i czy w następstwie tego podejmą działania, których oczekujemy (przejście na naszą stronę, kontakt w celu otrzymania oferty)? Nie jestem oczywiście wrogiem katalogów takich jak Panorama Firm czy mediów lokalnych aby jednak prowadzenie biura rachunkowego w internecie było skuteczne, działania, które podejmujemy, muszą być weryfikowane i nie możemy ulegać złudzeniom świetnych pomysłów.

Do sprawdzenia, które działania przynoszą rezultaty, służy analityka internetowa – najpopularniejszym i jednocześnie darmowym narzędziem jest Google Analytics. Kiedyś traktowane jak zwykłe statystyki strony, tymczasem jest to potężne narzędzie każdej osoby poważnie traktującej promocję w internecie. To dzięki niemu można testować na małych budżetach i wybierać najskuteczniejsze metody promocji, w które później inwestujemy większe środki.

Jak dobrze promować biuro rachunkowe w internecie?

Tak jak pisałem, należy skupić się na promocji biura, a nie strony samej w sobie. Dbanie o dobrą widoczność naszej strony jest na pierwszym miejscu. Jest to jednak jedno z wielu działań, w które możemy zainwestować i powinniśmy podejmować, aby biuro było dobrze wyeksponowane w internecie.

Oczywiście możemy postawić wszystko na jedną kartę i pozyskiwać klientów tylko z ruchu organicznego w Google. Polega to na tym, że potencjalny klient wpisuje w wyszukiwarce odpowiednie wyrażenie kluczowe (na przykład „księgowość Białystok”, „biuro rachunkowe Słupsk”) i odnajduje naszą stronę. Takie źródło ruchu do naszej strony jest uznawane przez marketerów za najlepsze. Pozycjonowanie strony charakteryzuje się najlepszym ROI (czyli wskaźnikiem zwrotu z inwestycji) ale możemy wspomóc je innymi działaniami marketingowymi w internecie. Jeśli dobrze zaplanujemy promocję biura to wszystkie działania będą poszerzały grupę odbiorców i będą się nawzajem uzupełniały. Będą także uwiarygadniały nasze biuro rachunkowe w oczach potencjalnych klientów.

Drugą grupą działań marketingowych, z której można naprawdę dużo wyciągnąć, są płatne kampanie reklamowe w Google Ads. Ogromną zaletą takich kampanii jest ich natychmiastowy efekt. Możemy bardzo szybko i dość precyzyjnie dotrzeć do właściwej grupy docelowej (na przykład biuro rachunkowe może ograniczyć zasięg terytorialny wyświetlania się reklam tylko do swojej miejscowości i gmin przyległych). Możliwość precyzyjnego docierania do właściwych grup przynosi oszczędności – reklamy biura rachunkowego ze Słupska nie będą wyświetlały się w Białymstoku. Google Ads oferuje wiele formatów reklamowych: tekstowe w wynikach wyszukiwania, graficzne w swojej sieci partnerskiej (portale internetowe, strony tematyczne), video na YouTube. Możliwości docierania do klientów jest wiele, warto mieć je na uwadze, sprawdzać i mądrze korzystać z najskuteczniejszych.

Trzecią wielką odnogą marketingową, na której powinno stać biuro rachunkowe w internecie są social media. Obecnie króluje w internecie kilka społeczności, takich jak Facebook, Twitter, LinkedIn czy Instagram. Każdą z nich można doskonale wykorzystać w biznesie B2B. Każda też ma swoją charakterystykę i grupę docelową, inne zasady działania i inne aktywności internetowe, na których się skupia. W kolejnych wpisach na blogu postaram się pokazać Ci, jak można dobrze prowadzić biuro rachunkowe w społecznościach i na jakich elementach najlepiej się skupić na każdej platformie osobno. Inaczej podejdziemy przecież do obecności biura rachunkowego na LinkedIn a inaczej na Instagramie, gdzie obowiązuje zupełnie inna konwencja. Innych form przekazu użyjemy na Facebooku, a innych na Twitterze.

Im firma jest dłużej na rynku, tym więcej wzmianek i informacji o niej pojawia się w internecie. Często są to budowane automatycznie katalogi firm, które pobierały dane o firmie z ewidencji CEIDG, KRS czy REGON. Są też ogromne katalogi (tak zwane yellow pages od żółtych stron w starych książkach telefonicznych) Panorama Firm czy Biznes Finder. Warto zadbać, aby w tych najpopularniejszych katalogach firm dane kontaktowe biura były zawsze aktualne.

Są też serwisy internetowe agregujące opinie o firmach. Może to być na przykład Google Moja Firma, które wyświetla opinie w mapach Google, Aleo czy Gowork, służący głównie zbierania ocen o firmie jako pracodawcy.

Można w prosty sposób wprowadzić monitoring tego, co pisze się o danej firmie w internecie. Służy to nie tylko możliwości szybkiego reagowania, jeśli pojawią się negatywne opinie, ale także podziękowania za pozytywne recenzje. W biurach rachunkowych silnym elementem zdobywania klientów jest marketing szeptany, czyli tak zwana poczta pantoflowa. To wszystko również wpływa na widoczność biura rachunkowego w internecie.

Prowadzenie biura rachunkowego w internecie

Tak jak pisałem, prowadzenie biura rachunkowego w świecie on-line to nie tylko dobra strona internetowa, ale zestaw wielu działań. Wszystkie mądrze zaplanowane i przeprowadzone dadzą bardzo dobry efekt. Dotyczy to zarówno biur w małych miejscowościach, jak i ogromnych kancelarii mających aspiracje ogólnopolskie.

Właśnie do czytania o takich działaniach zapraszam Cię na swój

blog dla biur rachunkowych

Przez kilka lat, w czasie studiów informatycznych i tuż po nich, zajmowałem się tworzeniem stron internetowych. Od 2008 roku na podstawie zebranych doświadczeń w hobbystycznym pozycjonowaniu stron rozpocząłem działalność jako pozycjoner stron internetowych. Zrezygnowałem z budowania stron i zacząłem je pozycjonować w Google. W tym czasie najpopularniejsza wyszukiwarka oraz cała branża marketingowa i internetowa przeszła rewolucję. Nie tylko obserwowałem zmiany, ale byłem w ich sercu, dbając o jak najlepsze pozycje dla stron swoich Klientów.

Z czasem moi Klienci pytali także o inne formy promocji w internecie, zdobywałem wiedzę i doświadczenie w obsłudze kampanii Google Ads (kiedy rozpoczynałem nazywało się to Google AdWords), Google Analytics, kampaniach bannerowych i e-mail marketingowych oraz social mediach. Współpracowałem z wieloma małymi i dużymi firmami, także biurami rachunkowymi. W czasie kilkunastu lat zebrałem sporo dobrych doświadczeń ale też wiem jakie popełniałem błędy. Wiem co robić, aby moi Klienci znajdowali w internecie swoich!

Tymi doświadczeniami i wiedzą chcę dzielić się z Tobą na blogu, w newsletterze i udostępnianych materiałach.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.