Pozycjonowanie biura rachunkowego

Pozycjonowanie biura rachunkowego – jak pracuję?

Czy Twoje biuro rachunkowe ma już nową, piękną stronę? Jeśli tak, dobrze byłoby, aby inwestycja w jej stworzenie zaczęła się jak najszybciej zwracać. W tym celu możemy podjąć różne działania marketingowe, aby przyciągnąć na nią potencjalnych klientów. W pierwszej kolejności rekomenduję Ci pozycjonowanie biura rachunkowego.

Dużych wyszukiwarek internetowych jest kilka, ale praktycznie każdy używa tej samej. Tak jak Ty szukasz w Google wykonawcy strony internetowej, sprzedawcy dobrej kawy czy miejsc na wakacyjny wypoczynek, tak też inne firmy szukają dobrego biura rachunkowego. Rynek został zdominowany przez Google i trzeba w nim po prostu być jak najwyżej.

Pozycjonowaniem stron w Google zajmuję się od dawna i chcę zaprosić Cię do rozmowy o tym.

Samodzielne pozycjonowanie strony internetowej

Jest wiele działań marketingowych, które nie tylko można, ale powinno się podejmować wewnątrz biura rachunkowego. Należą do nich przede wszystkim wszelkie aktywności w social mediach, niezależnie czy będzie to Facebook, Instagram, LinkedIn czy inna platforma społecznościowa. W tych miejscach ważne jest, aby pokazywać biuro rachunkowe w działaniu, w sposób spontaniczny, ponieważ to buduje wiarygodność. Jednocześnie w social mediach nie jest wymagana ogromna wiedza, wystarczą dobre doświadczenia w prowadzenia swoich prywatnych profili i umiejętność przeniesienia tego na grunt specyfiki biura rachunkowego.

Zupełnie inaczej sytuacja wygląda z pozycjonowaniem strony. Można się oczywiście tego nauczyć, ale nie opłaca się tego robić, aby jako pracownik biura rachunkowego pozycjonować jedną firmę. Chyba, że to jedno biuro rachunkowe ma dużo oddziałów, kilka stron i jest gotowe ponosić koszty pozycjonowania i rozwoju pozycjonera. Ale zejdźmy na ziemię…

Dużo bardziej opłacalne jest wynajęcie profesjonalisty od pozycjonowania stron lub agencji, która się w tym specjalizuje (przy okazji: możesz spotkać się z określaniem pozycjonowania jako SEO, jest to skrót od angielskiej nazwy Search Engine Optimization).

Dobrego pozycjonowania nie da robić się przy okazji lub po godzinach. Spójrz na to jak na pracę księgowego. Pozycjoner, który ma swoją agencję SEO, może po godzinach hobbystycznie prowadzić książkę przychodów i rozchodów swojej firmy, liczyć PIT-y, CIT-y, VAT-y, ZUS-y itd. Tylko finalnie nie wyjdzie to dobrze i jestem przekonany, że nie muszę Ci tłumaczyć, dlaczego tak może się stać. Na pewno nie raz w Twoim biurze pojawił się klient, który wcześniej robił księgowość samodzielnie po godzinach ale na pewnym etapie zabrakło mu aktualnej wiedzy, doświadczenia, a może i odpowiednich narzędzi.

Bardzo podobnie jest w przypadku pozycjonowania stron w Google:

  1. Zmieniają się zasady – to co działało rok temu i przynosiło w działaniach pozycjonerskich dobre efekty, dzisiaj przestaje działać. Trzeba być na bieżąco z zasadami gry narzuconymi przez algorytmy Google.
  2. Oprócz wiedzy trzeba cały czas zbierać doświadczenie, o które wiele łatwiej przy pozycjonowaniu wielu stron. Jeśli na jednej stronie zrobię coś, co zadziała dobrze, przenoszę te same działania na inne strony. I na odwrót – jeśli coś przynosi negatywne skutki na jednej stronie, nie popełniam tego błędu na pozostałych.
  3. Dobry specjalista SEO używa narzędzi, do których dostęp jest płatny. Taniej jest zakupić licencję na oprogramowanie, z którego skorzysta wiele stron, niż w jednym biurze rachunkowym dla jednej strony internetowej.

Przy okazji narzędzi wykorzystywanych w procesie pozycjonowania dość popularne stało się wykonywanie audytów SEO stron internetowych. Takie audyty można zrobić za darmo na kilku stronach firm hostingowych oraz agencji marketingu internetowego. Audyt strony wykonywany jest w ten sposób, że po podaniu adresu www automat skanuje stronę i poddaje ocenie kilkadziesiąt elementów składowych strony. Te audyty zazwyczaj wypadają słabo i mają przyciągnąć firmę sprawdzającą swoją stronę do danej agencji. Audyty zazwyczaj wypadają źle, ponieważ faktycznie strony firm są źle zoptymalizowane, przy czym pod kątem pozycjonowania porady udzielane w tych audytach nie mają często żadnego znaczenia. Czyli po ich wdrożeniu pozycje strony w Google i tak nie wzrosną. Zresztą te agencje po zdobyciu klienta z taką stroną robią inne rzeczy, aby pozycjonować, a sugestie ze swoich automatycznych audytów zwyczajnie ignorują.

Piszę o tym, aby pokazać Ci, jak ważne jest doświadczenie w pozycjonowaniu stron. Tutaj nie ma gotowego podręcznika, który pokaże skuteczne pozycjonowanie od początku do końca. Z pokorą trzeba podejść nawet do dobrych porad i chociaż są pewne niezmienne zasady, należy mieć na uwadze, że nie wszystko działa tak samo na wszystkie strony. Wystarczy, że dwie identyczne strony WordPress będą w tej samej firmie hostingowej, ale na różnych adresach IP. Jedna może być wysoko w Google, a druga może nie zostać zaindeksowana w wyszukiwarce. Adres IP tej drugiej może być zablokowany (zbanowany) przez roboty wyszukiwarki za jakieś wcześniejsze negatywne działania. Nie muszą to być nasze działania, ponieważ zazwyczaj adresy IP są współdzielone przez wiele firm mających konta hostingowe na tym samym serwerze.

Aby dobrze wypozycjonować biuro rachunkowe w internecie, należy zacząć od dobrej optymalizacji. Nie prowadzę na stronie Klienta działań, co do których nie mam pewności. W celu testowania i sprawdzania ich skuteczności mam zainstalowane dodatkowe strony internetowe. Są to strony zbudowane z wykorzystaniem różnych rozwiązań webmasterskich oraz oparte na najpopularniejszych silnikach CMS. Wśród nich na pierwszym miejscu jest oczywiście WordPress, do którego przywiązuję szczególną wagę. Sieć takich testowych stron traktuję jak wewnętrzne laboratorium, w którym bezpiecznie uczę się nowych technik pozycjonowania.

Tutaj warto zaznaczyć, że dobre pozycjonowanie związane jest z połączeniem umiejętności marketingowych i webmasterskich. Chociaż sam od około 10 lat nie tworzę stron dla innych firm, robię to na własne potrzeby, aby móc dobrze optymalizować pozycjonowane strony Klientów. Niezależnie czy strona zrobiona jest na systemie WordPress, Joomla czy innym.

Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Rozliczenie za pozycjonowanie biur rachunkowych odbywa się w formie abonamentu miesięcznego. Przypomina to trochę miesięczne rozliczenie między biurem rachunkowym a klientem za prowadzenie księgowości. Jak w biurze rachunkowym wysokość opłaty jest uzależniona od rodzaju działalności, ilości pracowników i dokumentów księgowych, tak koszt pozycjonowania strony internetowej jest różny dla firm. Mają na to wpływ:

  • wielkość rynku dla biura rachunkowego, czyli ilość zarejestrowanych firm i mieszkańców w danej lokalizacji
  • wielkość bezpośredniej konkurencji dla biura rachunkowego, czyli ilość firm świadczących usługi księgowe w danej lokalizacji

Samych czynników wpływających na proces pozycjonowania jest dużo, ale te wymienione powyżej mają największy wpływ na fakt, ile kosztuje pozycjonowanie strony.

Ile czasu trwa pozycjonowanie strony?

W przeciwieństwie do reklam Google Ads, które można włączyć w każdej chwili i działają od razu, skuteczne pozycjonowanie stron www jest procesem. Celem jest jak najwyższa pozycja w wynikach wyszukiwania na wybrane słowa kluczowe. Realne korzyści w postaci wejść na stronę są wtedy, gdy znajdzie się ona na pierwszej stronie Google, czyli w pierwszych 10 wynikach wyszukiwania.

Jeśli na przykład strona w momencie rozpoczęcia pozycjonowania jest dla frazy „biuro rachunkowe Kielce” poza 50 to po 3 miesiącach współpracy zauważymy w Google Analytics, że pozycjonowanie jest prowadzone w dobrym kierunku. Ale korzyści z wejść na stronę i zapytań o ofertę biura może jeszcze nie być. Dlatego w pozycjonowaniu bardzo ważna jest cierpliwość, a na początku współpracy zauważenie postępu. Brak cierpliwości prowadzi zazwyczaj do wykonywania złych ruchów, które miałyby przyspieszyć proces pozycjonowania, a mogą prowadzić do negatywnych skutków. Google może nakładać kary za zbyt nachalne próby manipulowania wynikami.

Część stron internetowych ma zbudowane w sobie pewne mechanizmy ułatwiające optymalizację potrzebną do skutecznego pozycjonowania. Takimi rozwiązaniami najczęściej charakteryzują się strony internetowe WordPress. Jeśli strona zbudowana jest na autorskim systemie CMS, to prace webmasterskie związane z procesem pozycjonowania mogą potrwać chwilę dłużej. Dlatego też nie można odpowiedzieć wprost ile czasu trwa pozycjonowanie strony. Nie odpowiadam na to pytanie swoim Klientom, aby nie czuli się w razie czego oszukani, ale rozmawiam z Nimi o uwarunkowaniach.

Proces pozycjonowania ma swoją dynamikę. Zazwyczaj w pierwszych tygodniach nie widać efektu, potem jest wielki skok pozycji (pojawienie się ruchu z Google) a następnie praca nad wyprzedzeniem pozostałych konkurentów. I tak jak nie da się wyliczyć w marcu podatku VAT za czerwiec, tak w pozycjonowaniu nie przyspieszymy pewnych procesów bez szkody dla strony. Bezpieczeństwo strony Klienta jest dla mnie bardzo ważne i robię wszystko, aby nie był narażony na efekty złego pozycjonowania.

W tym momencie chciałbym wspomnieć o zaufaniu… To może być trudne w sytuacji kiedy mamy płacić co miesiąc za prace a efekty nie są odczuwalne od razu. To oczywiste, ale należy pamiętać że tych efektów od razu być nie może.

Po dobrym wypozycjonowaniu strony mogą zdarzyć się też spadki. Raz zdobyta pozycja w Google nie jest dana na zawsze. Pomijając zmiany w algorytmach ustawiających ranking stron należy pamiętać, że nasz wcześniejszy awans związany był ze spadkiem naszego konkurenta. On też może wynająć firmę do pozycjonowania swojej strony i walczyć o powrót. Dlatego też wypozycjonowanie nie jest jednorazowym ruchem, wymaga stałego dbania o stronę w wyszukiwarce.

W tym momencie chcę Cię o coś poprosić. Jeśli myślisz o jakimś krótkim okresie współpracy, może jakimś zleceniu na ekspresowe pozycjonowanie i w ten sposób bardzo szybkie zdobycie klientów, to nie chcę w to wchodzić. Jestem nastawiony na długotrwałą współpracę ze swoimi Klientami. Z niektórymi z nich, chociaż nigdy nie miałem przyjemności poznać się osobiście, współpracuję już ponad 10 lat. Nie oczekuję od Ciebie oczywiście podpisania umowy na lata, ale pozytywnego nastawienia na długotrwałe relacje biznesowe. Chcę współpracować z biurami rachunkowymi, które myślą o budowaniu swojego biznesu organicznie na zdrowych zasadach.

pozycjonowanie słowa kluczowe

Słowa kluczowe – wybór wyrażeń do pozycjonowania

Wspomniałem wcześniej, że wejścia na stronę z wyników wyszukiwania będą po wypozycjonowaniu jej na pierwszą stronę Google (Top 10 wyników). Oczywiście ważne jest jeszcze, jakie to będzie wyrażenie – liczy się jakość słów kluczowych a nie ich ilość.

Jeśli na przykład dobrze wypozycjonujemy stronę na frazy typu:

  • dobra firma rachunkowa Kielce
  • prowadzenie książki przychodów i rozchodów Kielce
  • rachunkowość w Kielcach
  • obsługa księgowo-podatkowa firm Kielce

to one będą tylko piękną ozdobą raportu pozycji w Google, ale nie przysporzą firmie nowych klientów.

Średnie ilości wyszukiwań w Google danych słów kluczowych można sprawdzić poprzez planer słów kluczowych w Google Ads. Przy podejmowaniu decyzji nie można jednak traktować tych danych jako jedynej wyroczni. Z jednej strony są one zawyżone, ponieważ na statystyki wyszukiwań składają się nie tylko firmy szukające biura do obsługi swojej księgowości, ale też księgowi szukających pracy. Z drugiej strony dla mniejszych miejscowości, gdzie tych zapytań jest mało, planer nie będzie ich pokazywał, a one przecież są. W każdej miejscowości w każdym miesiącu powstają nowe firmy i one szukają biura rachunkowego dla siebie.

Tym co proponuję podejmując współpracę jest

pozycjonowanie lokalne biura rachunkowego

mające na celu skupienie się na najważniejszych wyrażeniach kluczowych (biuro rachunkowe Kielce, księgowość Kielce) oraz jako uzupełnienie zbieranie ruchu z Google na niszowe wyrażenia wpisywane w dość przypadkowy sposób (rozliczanie firm Kielce, biuro podatkowe w Kielcach, itd.).

Mam taką zasadę, że nie pozycjonuję dwóch Klientów na te same frazy. Nie chcę, aby którakolwiek firma myślała, że mogłem zrobić coś lepiej dla nich, a zrobiłem to dla ich konkurencji. Dlatego biuro rachunkowe współpracując ze mną ma gwarancję wyłączności na pozycjonowanie lokalne (zazwyczaj zestaw wyrażeń kluczowych zawierających nazwę miasta, w przypadku Warszawy będzie to dzielnica). Dopóki będziemy wspólnie pracowali, nie będę podejmował się pozycjonowania Twoich lokalnych konkurentów.

Specjalista do pozycjonowania biura rachunkowego

Jestem samodzielnym specjalistą, nigdy nie miałem chęci zatrudniania innych i budowania agencji. Lubię być odpowiedzialny za projekt od A do Z i samodzielnie na każdym etapie współpracować z Klientem. Od pierwszej oferty do cyklicznego raportu z pozycjonowania. Bardzo rzadko się zdarza, ale jeśli jest taka potrzeba, aby jakąś pracę wykonał inny współpracujący ze mną specjalista (na przykład grafik), to Klient jest zawsze o tym poinformowany. Za całość tylko ja biorę odpowiedzialność i nie udostępniam nikomu danych do panelu strony Klienta.

Na rynku jednak są też dobre agencje wyspecjalizowane w pozycjonowaniu. To czy lepiej współpracować z samodzielnym specjalistą czy agencją (w której ktoś inny będzie sprzedawał pozycjonowanie, ktoś inny je realizował a ktoś jeszcze inny będzie kontaktował się z Tobą w sprawach bieżących ustaleń) to bardziej kwestia Twoich preferencji a nie sztywnej zasady. To tak jak z biurami rachunkowymi, są klienci którzy wolą kontakt bezpośredni z biurem lokalnym, ale są też tacy, którzy zlecają prowadzenie swojej księgowości biurom internetowym.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.